8.04.2024r.
Temat: Jak napisać opowiadanie twórcze na podstawie baśni czy legendy?
Podręcznik s. 216-218
Cele:
1. Odróżniam baśń od legendy
2. Zachowuję poprawność językową, ortograficzną i interpunkcyjną
3. Poprawni zapisuję dialog w opowiadaniu
4. Piszę opowiadanie twórcze
1. Aktywne wprowadzenie:
a. Co by było, gdyby…
1. Ludzie chodzili po suficie?
2. Motyle były wielkości krowy?
3. Dzieci rządziły dorosłymi?
4. Na świecie nie rosły rośliny?
2. Zapoznanie się z terminem opowiadanie twórcze na podstawie poznanej baśni czy legendy
3. Odczytanie informacji Jak napisać opowiadanie twórcze na podstawie baśni lub legendy?
a. Sketchnotka
b. Jak napisać opowiadanie – przypominajka:
Wstęp: zawiązanie akcji - określenie czasu i miejsca oraz przedstawienie bohaterów; wprowadzenie w atmosferę zdarzeń ( przedstawienie okoliczności )
Rozwinięcie: prezentowanie przebiegu zdarzeń w kolejności chronologicznej, z zachowaniem związku przyczynowo - skutkowego.
Zakończenie: krótkie i wyraźne podsumowanie opowiadania.
Uwaga:
* na egzaminie opowiadanie twórcze będzie zawsze związane z treścią lektury obowiązkowej,
* w swoim opowiadaniu umieścisz bohaterów lektury np. w nowej sytuacji, zmienisz bieg wydarzeń. Pamiętaj jednak, że musisz zachować realia charakterystyczne dla utworu - nie możesz wyposażyć bohaterów w zachowania dla nich nietypowe lub w cechy, których nie posiadają w książce.
* w swoim wypracowaniu musisz wykorzystać co najmniej 6 spośród 10 elementów twórczych: czas wydarzeń, miejsce, elementy opisu, elementy charakterystyki postaci, zwroty akcji, punkt kulminacyjny, puenta, monolog, dialog, retrospekcja.
Przykładowe tematy opowiadań twórczych:
*dopisz dalsze losy bohatera,
*zmień przebieg wydarzeń,
*zmień zakończenie utworu,
*opowiedz o spotkaniu bohaterów różnych utworów literackich w wymyślonych okolicznościach.
Jak napisać opowiadanie:
1. Przypomnij sobie treść utworu, na podstawie, którego będziesz pisać opowiadanie. Uporządkuj wiedzę na temat postaci, które opiszesz - ich zachowania, wyglądu, charakteru...
2. Przygotuj plan pracy, dzięki któremu ustalisz, kiedy wprowadzisz zwroty akcji, jakie wydarzenie będzie punktem kulminacyjnym w Twoim opowiadaniu.
3. Pamiętaj o 6 elementach twórczych.
4. Konsekwentnie prowadź narrację - w 1. lub 3. osobie.
5. Opisuj wydarzenia chronologicznie, aby przywołać wydarzenia wcześniejsze, zastosuj retrospekcję.
6. Posługuj się jednym czasem - unikaj mieszania czasu przeszłego z teraźniejszym.
7. Zachowuj związek przyczynowo - skutkowy między wydarzeniami - jedne muszą wynikać z drugich.
8. Stosuj dużo czasowników - dynamizują one akcję.
9. Buduj krótkie zdania - jeżeli chcesz oddać duże tempo wydarzeń.
10. Pamiętaj o poprawnym wprowadzaniu dialogu.
11. Zadbaj o wyraźne zakończenie opowiadania - sformułuj puentę, zaprezentuj własną ocenę wydarzeń, przedstaw refleksję.
4. Analiza przykładowego opowiadania twórczego:
a. A tu jeszcze jedno wzorcowe opowiadanie: https://drive.google.com/file/d/1NJM58t8CatVCvemKc9VNKqnfTfF1GGFU/view
5. Odczytanie i analiza Przydatnych słów
6. Ćwiczenia na rozgrzewkę. (Czas na ćwiczenia, ćw. 1., 5.):
a. Przypomnijcie cechy baśni
b. Przypomnijcie cechy legendy
7. Układanie twórczego opowiadania. (Czas na ćwiczenia, ćw. 2.‒4.) (Praca w grupie, ćw. 8.):
a. Współczesna wersja baśni powinna tak jak baśń:
*zawierać elementy fantastyczne (np. cudowne zdarzenia, magiczne przedmioty);
*pokazywać walkę dobra ze złem;
*mieć przesłanie, które można wyrazić za pomocą puenty.
b. Współczesna wersja legendy powinna tak jak legenda:
*ukazywać bohatera (postać historyczną lub fantastyczną), który swoim działaniem wpłynął na losy innych ludzi lub konkretnego miejsca;
*zawierać opisy miejsca, którego dotyczy opowiadana historia.
8. Zadanie pracy domowej:
a. Wybierz dowolnego bohatera legendy lub baśni
b. Napisz opowiadanie twórcze, w którym ta postać występuje
c. Puść wodze fantazji – wymyśl nowe przygody dla tej postaci, zachowując jednak realia!
d. Opowiadanie zapisz na osobnej kartce!
e. Dla ułatwienia: kryteria sukcesu
9. Aktywne zakończenie:
a. Jeśli nie czujesz się pewnie w tej formie, obejrzyj film: https://youtu.be/2Kuupds8LmU
b. Sprawdź się: https://learningapps.org/display?v=p7nmv56d220
😀 to już wszystko na dzisiaj :) do zobaczenia na następnej lekcji
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz