niedziela, 3 marca 2024

4.03.2024r. 


Temat: Poznajemy nowe fragmenty „Pana Tadeusza” – scena z polowaniem. 


1. Krótkie przypomnienie o autorze: https://view.genial.ly/5fd9d1344779fa0d375f31f6/presentation-adam-mickiewicz

2. Kultura polowania w szlacheckiej Polsce:

        a. Spójrzcie na tekst:


" Ulubioną rozrywką szlachty w dawnych wiekach były polowania. Zamiłowanie do nich brało się z przywiązania do ziemi, lasów, a także z potrzeby przeżywania przygód. W szlacheckiej Rzeczypospolitej było wielu myśliwych i zwolenników tej formy spędzania czasu. Niemal nie istnieli przeciwnicy polowań. Ponadto dziczyzna stanowiła zbyt ważną pozycję w jadłospisie szlachty, aby nawoływać do rezygnacji z łowów. Dzikich zwierząt żyło w lasach dużo, a niektóre z nich, jak na przykład wilki czy dziki, stanowiły istotne zagrożenie dla ludzi i plonów.

    Polowanie stawało się zawsze wielkim okolicznym wydarzeniem. Przygotowania do niego rozpoczynały sie dzień wcześniej. Czyszczono broń, szykowano konie i psy. Na łowy wyruszano o wschodzie słońca, a ich pierwszym i najważniejszym elementem było wytropienie zwierzyny i jej osaczenie, czyli tak zwana nagonka. Myśliwi zbierali się w wyznaczonym miejscu, czekali w ukryciu na wypłoszone i gonione przez psy zwierzęta. Kiedy te pojawiały się na horyzoncie, strzelali do nich. Polowanie kończyło się zwykle o zachodzie słońca, Podziwiano wówczas zdobyte teofea, a następnie ucztowano przy ognisku.

   Szlachta najczęściej brała udział w polowaniach na grubego zwierza, zwłaszcza na jelenia i niedźwiedzia. Myśliwi bowiem najbardziej cenili sobie zwierzęta mające poroże lub kły."


        b. Spójrzcie teraz na poniższe pytania i odpowiedzcie na nie w zeszycie:


            1. Dlaczego szlachta w dawnej Rzeczpospolitej organizowała polowania?

            2. Kiedy rozpoczynały się przygotowania do wyprawy łowieckiej i na czym polegały?

            3. Czym była nagonka?

            4. Na jakie zwierzęta szlachta najczęściej polowała i dlaczego?

            5. Kiedy rozpoczynały się łowy, a kiedy i czym się kończyły? 


3. Czytamy fragment „Pana Tadeusza” 

        a. Fragment filmu: https://youtu.be/Snlk48_4uro

        b. Po lekturze wyjaśnijcie w zeszycie znaczenie słów:

Flinta

Ogar 

Dwururka

Matecznik 


4. Pomówmy o postaciach:

        a. Jakie postaci pojawiają się w tej scenie? Wypiszcie ich imiona w formie mapy myśli


5. Językowy obraz polowania:

        a. Przypomnienie: co to jest porównanie?

        b. Z poznanego fragmentu epopei wypiszcie brakujące elementy porównań:


„We dworze […] pusto i głucho jak ………………………………………..” .

„[…] Tadeusz nadstawił / Uszu i ręce do nich jak …………………………….”.

„[…] Tadeusz skoczył nań (na konia) i jak ……………………… pędził ku karczmom”

„Strzelcy stali i każdy ze strzelbą gotową / Wygiął się jak ……………………….” .

„Aż z gęstwy, jak ……………………., wypadł niedźwiedź na kształt……………….”.

„[…] wyłamał drzewo, / Kręcąc nim jak …………………………………….”.

„[…] i trzej w jednej chwili / Jak gdyby ……………………………………………”.

„Niedźwiedź wyskoczył w górę jak ………………………………………..”.


        c. Co to jest epitet?

        d. Dopiszcie do podanych rzeczowników epitety – pracujecie na tekście! 


Koń …. 

Niedźwiedź ….

Szpiegi …. 

Zgraja ……

Wrzask ….

Las …. 

Włos …. 


6. Tworzenie wniosku:

        a. Uzupełnijcie notatkę – wykorzystajcie słowa: 


Plastyczny / epitet / dynamiczny / czasownik / porównanie / barwny


Opis polowania przedstawiony przez Adama Mickiewicza we fragmencie „Pana Tadeusza” jest niezwykle ………………………………………… i ……………………………………………. dzięki zastosowanym środkom poetyckim: ……………………………….. oraz ………………………………………………… . Nagromadzone ………………………………… czynią go bardzo ………………………………………..


😀 to już wszystko na dzisiaj :) do zobaczenia na następnej lekcji 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

 12.06.2024r.  13.06.2024r.  Temat: Zabawa w powtórki.  1. Na pierwszy ogień:  https://view.genially.com/5ee89c92138cb10d8caf3e9f/interactiv...