6.12.2023r.
7.12.2023r.
Temat: Mądrość ukryta w bajkach.
Podręcznik s. 109-111
Lektura
Cele:
1. Czytam bajki z odpowiednią dykcją i intonacją
2. Analizuję poznane bajki
3. Określam cechy gatunkowe bajki
4. W krótki i zwięzły sposób opowiadam treść bajek
5. Charakteryzuję bohaterów bajek
6. Nazywam prawdy życiowe ukazane w bajkach
7. Oceniam postępowanie postaci ukazanych w bajkach
1. Odczytanie bajki „Potok i rzeka”
2. Określenie cech charakteryzujących postępowanie bohaterów. (Po przeczytaniu, ćw. 1., 2. ze s. 109)
3. Ocena postępowania bohaterów utworu i podanie przykładów podobnych zachowań. (Po przeczytaniu, ćw. 3. i 4. ze s. 109)
4. Wnioskowanie na temat pouczenia w bajce. (Po przeczytaniu, ćw. 5. ze s. 109)
5. Określenie cech gatunkowych bajki. (Nowa wiadomość ze s. 109)
a. Spójrzcie na przysłowia i cytaty:
W każdej bajce jest prawda na dnie. Z bajki śmiech, z prawdy gniew. Bajka częstokroć sens moralny mieści. (Ignacy Krasicki)
– A cóż to jest bajka? Wszystko to być może! – Prawda, jednakże ja to między bajki włożę. (Ignacy Krasicki)
W różnych rzeczy postaci i różnego zwierza, bajka prosto do celu moralnego zmierza. (Franciszek Ksawery Dmochowski)
b. Jak rozumiecie zacytowane słowa?
6. Odczytanie utworu „Syn i ojciec”.
7. Ustalenie tematu bajki i jej morału. (Po przeczytaniu, ćw. 1. i 2. ze s. 110)
8.Ocena morału utworu na podstawie własnych doświadczeń. (Po przeczytaniu, ćw. 3. ze s. 110)
9.Dokańczanie zdań dotyczących dzieciństwa i dorosłości. (Po przeczytaniu, ćw. 4. ze s. 110)
10.Odczytanie bajki „Kałamarz i pióro”.
11.Omówienie fabuły utworu. (Po przeczytaniu, ćw. 1. ze s. 110)
12. Analiza morału bajki. (Po przeczytaniu, ćw. 2. i 3. ze s. 110)
13. Dokańczanie zdań na podstawie utworu. (Po przeczytaniu, ćw. 4. ze s. 110)
14. Rozmowa na temat uniwersalnego charakteru bajek:
a. Rysujemy tabelkę
Tytuł bajki Bohaterowie Cechy różniące bohaterów
Potok i rzeka
Syn i ojciec
Kałamarz i pióro
b. Jak myślicie: czy bajki Krasickiego są dzisiaj aktualne? Uzasadnijcie odpowiedź.
15. Porównanie bajek zamieszczonych w podręczniku
a. Sketchnotka
16. Zadanie pracy domowej. (Po przeczytaniu, ćw. 5. ze s. 111)
a. przerysujcie do zeszytu tabelę z ćw. 5 i uzupełnijcie ją odpowiednimi informacjami na podstawie lektury - opiszcie wszystkie wskazane w ćwiczeniu bajki
😀 to już wszystko na dzisiaj :) do zobaczenia na następnej lekcji
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz