wtorek, 5 grudnia 2023

6.12.2023r. 


Temat: „Prawdziwych przyjaciół poznajemy w biedzie” – czyli literackie wskazówki o przyjaźni.


Lektura


Cele:

1. Czytam bajkę z odpowiednią dykcją i intonacją

2. Analizuję poznaną bajkę

3. Określam cechy gatunkowe bajki

4. W krótki i zwięzły sposób opowiadam treść bajki

5. Charakteryzuję bohaterów bajki

6. Nazywam prawdy życiowe ukazane w bajce

7. Oceniam postępowanie postaci ukazanych w bajce

8. Rozmawiam o przyjaźni i określam, kto jest prawdziwym przyjacielem

9. Porządkuję wiedzę o Krasickim i jego „Bajkach” 


1. Odczytanie bajki „Przyjaciele”


Zajączek jeden młody

Korzystając z swobody

Pasł się trawką, ziółkami w polu i ogrodzie,

Z każdym w zgodzie.


A że był bardzo grzeczny, rozkoszny i miły,

Bardzo go inne zwierzęta lubiły.

I on też, używając wszystkiego z weselem,

Wszystkich był przyjacielem.Polowanie 

Raz, gdy wyszedł w świtanie i bujał po łące,


Słyszy przerażające

Głosy trąb, psów szczekania, trzask wielki po lesie.

Stanął… Słucha… Dziwuje się…

A gdy się coraz zbliżał ów hałas, wrzask srogi,

Zając w nogi.


Wspojźrzy się poza siebie: aż tuż psy i strzelce! 

Strwożon[1] wielce,

Przecież wypadł na drogę, od psów się oddalił.

Spotkał konia, prosi go, iżby się użalił:

«Weź mnie na grzbiet i unieś!» Koń na to: «Nie mogę,


Ale od innych będziesz miał pewną załogę[2]».

Jakoż wół się nadarzył. «Ratuj, przyjacielu!»

Wół na to: «Takich jak ja zapewne niewielu

Znajdziesz, ale poczekaj i ukryj się w trawie,

Jałowica mnie czeka, niedługo zabawię.


A tymczasem masz kozła, co ci dopomoże».

Kozieł: «Żal mi cię, niebożę!

Ale ci grzbietu nie dam, twardy, nie dogodzi:

Oto wełniasta owca niedaleko chodzi,

Będzie ci miętko[3] siedzieć». Owca rzecze:


«Ja nie przeczę,

Ale choć cię uniosę pomiędzy manowce,

Psy dogonią i zjedzą zająca i owcę:

Udaj się do cielęcia, które się tu pasie».

«Jak ja ciebie mam wziąć na się,


Kiedy starsi nie wzięli?» — cielę na to rzekło

I uciekło.

Gdy więc wszystkie sposoby ratunku upadły,

Wśród serdecznych przyjaciół psy zająca zjadły[4]. 


Przypisy

[1] strwożon — strożony, przestraszony. [przypis edytorski]

[2] załoga — tu: pomoc. [przypis redakcyjny]

[3] miętko — dziś popr. miękko. [przypis edytorski]

[4] Wśród serdecznych przyjaciół… — zdanie to weszło do repertuaru przysłów. [przypis redakcyjny]


2. Omówienie fabuły utworu:

        a. Opowiedzcie krótko treść bajki.

        b. Jaki jest główny wątek utworu? 

        c. Gdzie i kiedy rozgrywają się wydarzenia?  


3. Analiza morału bajki:

        a. Zapiszcie w zeszycie bohaterów tej bajki (jeden pod drugim) i określcie ich cechy charakteru 

        b. Sprawdź, czy dobrze określiłeś cechy:  https://wordwall.net/pl/resource/5933035/polski/krasicki-przyjaciele-postawy-ludzkie


        c. Co możecie powiedzieć o tych cechach? Co ilustrują? 

        d. Oceńcie postępowanie bohaterów wobec zajączka. Przytoczcie wymówki, których użyły zwierzęta. 

        e. Odnajdźcie wers, który podsumowuje opowiedzianą historię. 

        f. Odnajdźcie fragment bajki, w której pojawia się przymiotnik „serdeczny”. Co oznacza, gdy ktoś jest serdeczny? Czy w utworze przymiotnik ten został użyty zgodnie z definicją? O czym tak naprawdę informuje nas to słowo? 


        g. Sformułujcie pouczenie wynikające z utworu. Możecie w tym celu użyć przysłowia lub powiedzenia. 


4. Rozmowa o prawdziwej przyjaźni:



        a.   Jaki powinien być przyjaciel? Zapiszcie przynajmniej 5 różnych przymiotników – notatka może mieć formę mapy myśli.

        b. Czy znacie przysłowia o przyjaźni? - ćw. 3 (karta pracy) 

        c. Spójrzcie na tezę: „Warto mieć przyjaciela” – zapiszcie ją w zeszycie, a następnie dopiszcie do tej tezy trzy argumenty


5. Podsumowanie rozważań o „Bajkach” Krasickiego: 

        a. Wklejka 



        b. Na czym polega Waszym zdaniem różnorodność bajek Krasickiego? 

        c. Sprawdź, ile zapamiętałeś z cyklu lekcji o Ignacym Krasickim i jego „Bajkach”: https://wordwall.net/pl/resource/6606499/j%c4%99zyk-polski/ignacy-krasicki-bajki-kartk%c3%b3wka


6. 💥💥 ZALICZENIE LEKTURY


        a. Spójrz na dwa poniższe zadania - przeczytaj je uważnie, a następnie wybierz JEDNO z nich i przygotuj swoją pracę na wybrany temat. 

PROPOZYCJA NR 1 
Wybierz dowolną bajkę Ignacego Krasickiego (wyłączając omawiane przez nas na lekcjach). Zinterpretuj wybrany utwór. Postaw tezę interpretacyjną i uzasadnij ją. W swojej pracy możesz użyć map myśli lub tabelek. 

PROPOZYCJA NR 2
Przygotuj wypowiedź argumentacyjną. Zapisz tezę o Ignacym Krasicki jako bajkopisarzu-nauczycielu, sformułuj cztery argumenty dotyczące tego, że Krasicki jako bajkopisarz rzeczywiście służył społeczeństwu polskiemu, zapisz końcowy wniosek (wnioski). 

        b. Gotową pracę przygotuj na osobnej kartce - zapisz ją odręcznie, pamiętaj o estetyce pracy i czytelności swojego pisma. Pilnuj ortografii i interpunkcji. 
    
        c. Pracę oddaj do 11.01.2024r. - to praca na ocenę! Brak pracy skutkuje oceną niedostateczną. 


😀 to już wszystko na dzisiaj :) do zobaczenia na następnej lekcji 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

 12.06.2024r.  13.06.2024r.  Temat: Zabawa w powtórki.  1. Na pierwszy ogień:  https://view.genially.com/5ee89c92138cb10d8caf3e9f/interactiv...