niedziela, 3 grudnia 2023

4.12.2023r.  


Temat: „Świat poprawiać – zuchwałe rzemiosło” – o „Bajkach” Krasickiego słów kilka.


Podręcznik s. 108-111 👀

Lektura


Cele:

1. Odróżniam informacje o faktach od opinii

2. Odnoszę treść tekstów kultury do własnego doświadczenia

3. Rozumiem dosłowne i przenośne znaczenie wyrazów w wypowiedzi

4. Redaguję notatki 


1. Aktywne wprowadzenie:

        a. Spójrzcie na poniższe sformułowania:


uparty jak osioł, ośle uszy, osioł dardanelski, wierny jak pies, głodny jak pies, zejść na psy, pies ogrodnika, krecia robota, krokodyle łzy, mól książkowy, czarna owca, niebieski ptak, pleść jak papuga, stawać okoniem, pisać jak kura pazurem.


        b. Czy wiecie, co oznacza każde z nich?

        c. Dlaczego w tak wielu sformułowaniach człowiek jest porównywany do zwierząt?


2. Zapoznanie się z informacją biograficzną o Ignacym Krasickim:

        a. Trochę historii: https://www.youtube.com/watch?v=ds0n-2Wk9dE


        b. Kim był Krasicki: https://view.genial.ly/5e78a3f20fcfb90d9fa2ecb5/presentation-e-lekcja-wstep-do-bajek-krasickiego


Ignacy Krasicki – biskup warmiński, najwybitniejszy polski twórca XVIII wieku, nazywany księciem poetów. Był stałym uczestnikiem obiadów czwartkowych organizowanych przez króla Stanisława Augusta Poniatowskiego.

Tworzył w epoce oświecenia. Twórcy starali się zwrócić uwagę na ważne problemy dotyczące kraju, uczyć właściwego postępowania, a także zmuszać do myślenia. 

Idealnym gatunkiem, dzięki któremu takie dydaktyczne treści można było realizować, były właśnie bajki. Ignacy Krasicki w swoich utworach poprzez zabawę i humor pouczał, krytykował i wychowywał.


        c. Sprawdź, co zapamiętałeś o Krasickim: https://wordwall.net/pl/resource/6589969/polski/ignacy-krasicki

        d. Na podstawie poznanych wiadomości zapisz w zeszycie w dowolnej formie krótką notatkę o Ignacym Krasickim


3. Rozmowa o roli bajek. (Kilka słów o bajkach )

        a. Spróbujcie stworzyć krótką definicję bajki – ćwiczenie ustne

        b. Bajka 



        c. https://view.genial.ly/5f8e02ebde72be0d16ec91b2/horizontal-infographic-review-bajki-ignacego-krasickiego-kl-6

        d. Zapiszcie w „Lekturowniku”, co to jest MORAŁ i ALEGORIA 

        e. Jakie zaobserwowaliście alegorie w bajkach Krasickiego? Sprawdź się: https://wordwall.net/pl/resource/893486/zwierz%C4%99ta-w-bajkach-jako-alegorie-ludzkich-cech

        f. zapiszcie wybrane alegorie w zeszycie: 

lew → bezwzględny, władczy

lis → sprytny

owca → głupia

mysz → dobroduszna, życzliwa

kot → cierpliwy, szybki

mrówka → pracowita

wół → leniwy

żółw → mądry, spokojny

szczur → zarozumiały


        g. Słowniczek ważnych pojęć 


 


4. Bajka to nie baśń! Czyli o różnicach gatunkowych słów kilka:

        a. Narysujcie tabelkę – dwie kolumny: podobieństwa i różnice

        b. Zapiszcie, co łączy, a co różni te dwa gatunki literackie


5. Odczytanie Ciekawostki .

6. Rozmowa na temat sensu czytania „Bajek” Krasickiego:

        a. Dlaczego czytamy utwory Krasickiego?

        b. Jak myślicie, co sprawia, że są one wciąż aktualne?


7. Zapiszcie w zeszycie hasło „CEL BAJEK” i dopiszcie swoje pomysły 


😀 to już wszystko na dzisiaj :) do zobaczenia na następnej lekcji 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

 12.06.2024r.  13.06.2024r.  Temat: Zabawa w powtórki.  1. Na pierwszy ogień:  https://view.genially.com/5ee89c92138cb10d8caf3e9f/interactiv...