19.09.2023r.
20.09.2023r.
Temat: Jak napisać charakterystykę?
Podręcznik s. 35-37 👀
Ćwiczenia do języka polskiego s. 114-117 👉
Cele:
1. Rozumiem znaczenie związków frazeologicznych określających charakter i usposobienie
2. Gromadzę słownictwo neutralne i wartościujące przydatne w charakterystyce
3. Dobieram odpowiednie antonimy do podanych przymiotników
4. Wskazuję elementy kompozycyjne charakterystyki
5. Redaguję plan odtwórczy tekstu w formie zdań oznajmujących lub pytających
6. Tworzę spójną charakterystykę
1. Aktywne wprowadzenie:
a. Spójrzcie na grafiki przedstawiające dwie znane Wam postacie – Waszym zadaniem jest opisanie ich w jak najbardziej dokładny i szczegółowy sposób.
b. Na co zwróciliście największą uwagę? Co mogliście opisać patrząc na grafiki? Czego nie mogliście opisać?
2. Zapoznanie się z informacjami na temat charakterystyki zawartymi w podręczniku. (Charakterystyka. Jak napisać charakterystykę?):
a. Sketchnotka autorstwa Sylwii Oszczyk
b. Zapiszcie w zeszycie plan charakterystyki:
WSTĘP:
Przedstawienie postaci
ROZWINIĘCIE:
- wygląd zewnętrzny
- usposobienie
- cechy intelektu
- cechy charakteru
- zainteresowania
ZAKOŃCZENIE:
Podsumowanie, własna ocena postaci
3. Analiza przykładowej charakterystyki. (Jak napisać charakterystykę?)
4. 👉Wskazanie różnic między opisem postaci a charakterystyką. (Czas na ćwiczenia, ćw. 1.)
5. 👉Wskazywanie przykładów zachowania świadczących o cechach charakteru. (Czas na ćwiczenia, ćw. 3. i 7.)
6. 👉Wzbogacanie słownictwa określającego ludzkie cechy. (Czas na ćwiczenia, ćw. 2. i 5.):
a. https://wordwall.net/pl/resource/5932012/polski/cechy-charakteru-we-frazeologizmach
b. Czy wiesz, co oznaczają te zwroty? Wytłumaczcie je:
skóra i kości,
mieć anielską cierpliwość,
chłop jak dąb,
mieć olej w głowie,
wyglądać jak zmokła kura,
mieć zielono w głowie.
7. 👉Określanie cech na podstawie przykładów zachowania. (Czas na ćwiczenia, ćw. 4.)
8. 👉Ćwiczenie redakcyjne – unikanie powtórzeń. (Czas na ćwiczenia, ćw. 6.)
9. 👉Zebranie materiału do napisania charakterystyki. (Czas na ćwiczenia, ćw. 8. i 9.) :
Uzupełnijcie tabelkę
10. Aktywne zakończenie:
a. https://wordwall.net/pl/resource/1894935/polski/charakterystyka-%c5%82ucji
b. https://wordwall.net/pl/resource/9937409/polski/charakterystyka-ludeczki
😀 to już wszystko na dzisiaj :) do zobaczenia na następnej lekcji
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz