poniedziałek, 18 września 2023

19.09.2023r. 

20.09.2023r.


Temat: Jak napisać charakterystykę?


Podręcznik s. 35-37 👀

Ćwiczenia do języka polskiego s. 114-117 👉


Cele:

1. Rozumiem znaczenie związków frazeologicznych określających charakter i usposobienie

2. Gromadzę słownictwo neutralne i wartościujące przydatne w charakterystyce

3. Dobieram odpowiednie antonimy do podanych przymiotników

4. Wskazuję elementy kompozycyjne charakterystyki

5. Redaguję plan odtwórczy tekstu w formie zdań oznajmujących lub pytających

6. Tworzę spójną charakterystykę 


1. Aktywne wprowadzenie:

        a. Spójrzcie na grafiki przedstawiające dwie znane Wam postacie – Waszym zadaniem jest opisanie ich w jak najbardziej dokładny i szczegółowy sposób. 




        b. Na co zwróciliście największą uwagę? Co mogliście opisać patrząc na grafiki? Czego nie mogliście opisać?

 

2. Zapoznanie się z informacjami na temat charakterystyki zawartymi w podręczniku. (Charakterystyka. Jak napisać charakterystykę?):

        a. Sketchnotka autorstwa Sylwii Oszczyk 


        b. Zapiszcie w zeszycie plan charakterystyki:


WSTĘP:

Przedstawienie postaci

ROZWINIĘCIE:

- wygląd zewnętrzny

- usposobienie

- cechy intelektu

- cechy charakteru

- zainteresowania

ZAKOŃCZENIE:

Podsumowanie, własna ocena postaci


3. Analiza przykładowej charakterystyki. (Jak napisać charakterystykę?) 

4. 👉Wskazanie różnic między opisem postaci a charakterystyką. (Czas na ćwiczenia, ćw. 1.) 

5. 👉Wskazywanie przykładów zachowania świadczących o cechach charakteru. (Czas na ćwiczenia, ćw. 3. i 7.) 

6. 👉Wzbogacanie słownictwa określającego ludzkie cechy. (Czas na ćwiczenia, ćw. 2. i 5.):

        a. https://wordwall.net/pl/resource/5932012/polski/cechy-charakteru-we-frazeologizmach

        b. Czy wiesz, co oznaczają te zwroty? Wytłumaczcie je: 


skóra i kości, 

mieć anielską cierpliwość, 

chłop jak dąb, 

mieć olej w głowie, 

wyglądać jak zmokła kura, 

mieć zielono w głowie.


7. 👉Określanie cech na podstawie przykładów zachowania. (Czas na ćwiczenia, ćw. 4.) 

8. 👉Ćwiczenie redakcyjne – unikanie powtórzeń. (Czas na ćwiczenia, ćw. 6.) 

9. 👉Zebranie materiału do napisania charakterystyki. (Czas na ćwiczenia, ćw. 8. i 9.) :

Uzupełnijcie tabelkę


10. Aktywne zakończenie:

        a. https://wordwall.net/pl/resource/1894935/polski/charakterystyka-%c5%82ucji

        b.  https://wordwall.net/pl/resource/9937409/polski/charakterystyka-ludeczki


😀 to już wszystko na dzisiaj :) do zobaczenia na następnej lekcji 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

 12.06.2024r.  13.06.2024r.  Temat: Zabawa w powtórki.  1. Na pierwszy ogień:  https://view.genially.com/5ee89c92138cb10d8caf3e9f/interactiv...