niedziela, 9 czerwca 2024

10.06.2024r.


Temat: Julian Tuwim - czarodziej słowa. 


Podręcznik s. 


Cele:

1. Opisuję sytuację przedstawioną w utworze 

2. Wskazuję środki stylistyczne i określa ich funkcję 

3. Określam nastrój wywołany obrazami wiersza 

4. Wyjaśniam, czemu służą neologizmy utworzone przez poetę 

5. Wzorcowo odczytuję wiersz 


1. Aktywne wprowadzenie:

        a. zapiszcie w zeszycie słowo "czereśnia" i dopiszcie do niego jak najwięcej skojarzeń

        b. poznajemy życiorys poety: https://view.genial.ly/603a53b006cc940cfac392bb/dossier-reporting-julian-tuwim


2. Odczytanie wiersza Juliana Tuwima Czereśnie

3. Określenie nastroju odczuwanego pod wpływem wiersza. 

4. Opisanie sytuacji przedstawionej w utworze. (Po przeczytaniu, ćw. 1.‒3.):

        a. kim jest osoba mówiąca w wierszu?

        b. gdzie przebywa i co robi?

        c. jaki obraz ogrodu wyłania się w wierszu? Znajdźcie odpowiedni fragment.

        d. czy zauważacie coś charakterystycznego w języku używanym przez poetę? Jak jest w ogrodzie? Znajdźcie w wierszu odpowiednie słowa - to przysłówki! 


W ogrodzie jest: "ćwierkliwie, słonecznie, rośnie i wcześnie".


Słowa te zostały utworzone od:
ćwierkliwie - ćwierkać

słonecznie - słońce

rośnie - rosa

wcześnie - czas


Słowa,  które zostały wymyślone przez poetę to: ćwierkliwie oraz rośnie. Takie wyrazy to NEOLOGIZMY ARTYSTYCZNE. Są one tworzone przez pisarzy m. in. w celu zbudowania świata poetyckiego, wywołania określonych uczuć u odbiorcy.


NEOLOGIZMY - nowe wyrazy, które do tej pory nie istniały w słowniku. 


5. Podanie epitetów określających wymienione w wierszu elementy przyrody. (Po przeczytaniu, ćw. 4.) 

6. Wskazanie uosobień. (Po przeczytaniu, ćw. 5.) 

7. Scharakteryzowanie środków poetyckich oddających obfitość plonu. (Po przeczytaniu, ćw. 6.):

        a. https://wordwall.net/pl/resource/15907743/polski/j-tuwim-czere%C5%9Bnie-%C5%9Brodki-poetyckie 


8. Określenie, jakie nastawienie ma podmiot liryczny wobec natury. (Po przeczytaniu, ćw. 7.) 

9. Aktywne zakończenie

        a. przykładowe zadania egzaminacyjne: 


Zadanie: Wskaż porównanie.
A. Rwałem dziś rano czereśnie, / Ciemnoczerwone czereśnie…
B. Gałęzie, jak opryskane / Dojrzałą wiśni jagodą…
C. Zwieszały się omdlewając / Nad stawu odniebną wodą.
D. A plamki słońca migały / Na lśniącej, soczystej trawie.


Zadanie: Dokończ poniższe zdanie informacjami z tabeli. Wybierz odpowiedź A lub B, a potem 1 lub 2 tak, aby informacja była prawdziwa.
Cechy ludzkie w wierszu mają ____.
A. ptaki,     
B. gałęzie,

ponieważ

1. omdlewają i myślą        2. zwieszają się i toną


Zadanie: Odpowiedz na pytania. Zaznacz T (tak) lub N (nie).
1. Czy trawa opisana w wierszu jest świeża i zielona? T N
2. Czy postać mówiąca zbiera czereśnie, które spadły na ziemię? T N

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

 12.06.2024r.  13.06.2024r.  Temat: Zabawa w powtórki.  1. Na pierwszy ogień:  https://view.genially.com/5ee89c92138cb10d8caf3e9f/interactiv...