6.05.2024r.
Temat: Punkt widzenia.
Podręcznik s. 245-247
Cele:
1. Redaguję wpis z pamiętnika
2. Określam charakter tekstu
3. Przedstawiam punkt widzenia każdego z bohaterów
4. Wskazuję nawiązania „Pamiętników” do Biblii
5. Czytam tekst ze zrozumieniem
6. Rozpoznaję słownictwo neutralne i wartościujące
7. Określam sytuację komunikacyjną
8. Rozróżniam argumenty odwołujące się do faktów i emocji
1. Aktywne wprowadzenie:
a. Czym jest pamiętnik? Spróbujcie stworzyć definicję.
b. Czy wiecie, co to jest parafraza?
2. Odczytanie tekstu Pamiętniki Adama i Ewy Marka Twaina.
a. Czy wiecie, kim był Mark Twain?
b. Krótki filmik przedstawiający Twaina jego posiadłości w Stormfield – ciekawostka: filmik nakręcił Thomas Edison w 1909 r.!! https://www.youtube.com/watch?v=leYj--P4CgQ
Mark Twain: właściwie Samuel Langhorne Clemens (ur. 30 listopada 1835 we Floridzie, zm. 21 kwietnia 1910 w Redding) – amerykański pisarz pochodzenia szkockiego, satyryk, humorysta, wolnomularz. Do jego najbardziej znanych powieści należą Przygody Tomka Sawyera (1876), Przygody Hucka (1884) i Książę i żebrak (1881)
3. Wskazanie nawiązania Pamiętników do Biblii. (Po przeczytaniu, ćw. 1.):
a. W jaki sposób tekst nawiązuje do biblii?
b. Kto opowiada o wydarzeniach w przeczytanym fragmencie?
4. Omówienie charakterystycznych cech tekstu Marka Twaina. (Po przeczytaniu, ćw. 2.)
5. Porównanie opisu zdarzeń w dwóch pamiętnikach. (Po przeczytaniu, ćw. 3.)
6. Wyrażenie opinii o bohaterach na podstawie ich wpisów z pamiętnika. (Po przeczytaniu, ćw. 4. ):
a. https://learningapps.org/watch?v=pownwfcjj20
b. Narysujcie tabelkę składającą się z 2 kolumn: EWA / ADAM i dopiszcie do każdego imienia jak najwięcej cech.
c. Możecie skorzystać z podanych słów:
upór, gadulstwo, nieśmiałość, brak taktu, pewność siebie, wrażliwość, skromność, swoboda, cierpliwość, grzeczność, tupet, takt, małomówność, tupet, śmiałość, cierpliwość, a następnie zapisali je w tabeli.
7. Rozmowa o sposobie przedstawienia postaci. (Po przeczytaniu, ćw. 5.)
8. Przeanalizowanie zapisków Ewy. (Po przeczytaniu, ćw. 6., Nowa wiadomość)
9. Wyjaśnienie słów Adama. (Po przeczytaniu, ćw. 7.)
10. Debata na temat różnic w postrzeganiu rzeczywistości. (Praca w grupie, ćw. 8.):
a. Skąd się biorą różnice w naszym postrzeganiu rzeczywistości?
b. Wskażcie zdarzenia, które są w różny sposób komentowane przez Adama i Ewę – szukajcie w tekście
c. Jaki efekt daje opis tych samych wydarzeń z dwóch perspektyw?
11. Zredagowanie kartki z pamiętnika. (Praca twórcza, ćw. 9.)
12. Aktywne zakończenie:
a. Sprawdź się: https://wordwall.net/pl/resource/32700518/pami%C4%99tniki-adama-i-ewy
😀 to już wszystko na dzisiaj :) do zobaczenia na następnej lekcji
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz