niedziela, 5 maja 2024

6.05.2024r.  


Temat: Punkt widzenia.


Podręcznik s. 245-247


Cele:

1. Redaguję wpis z pamiętnika

2. Określam charakter tekstu

3. Przedstawiam punkt widzenia każdego z bohaterów

4. Wskazuję nawiązania „Pamiętników” do Biblii

5. Czytam tekst ze zrozumieniem

6. Rozpoznaję słownictwo neutralne i wartościujące

7. Określam sytuację komunikacyjną

8. Rozróżniam argumenty odwołujące się do faktów i emocji 


1. Aktywne wprowadzenie: 

        a. Czym jest pamiętnik? Spróbujcie stworzyć definicję. 



        b. Czy wiecie, co to jest parafraza? 


2. Odczytanie tekstu Pamiętniki Adama i Ewy Marka Twaina.

        a. Czy wiecie, kim był Mark Twain? 

        b. Krótki filmik przedstawiający Twaina  jego posiadłości w Stormfield – ciekawostka: filmik nakręcił Thomas Edison w 1909 r.!! https://www.youtube.com/watch?v=leYj--P4CgQ


Mark Twain: właściwie Samuel Langhorne Clemens (ur. 30 listopada 1835 we Floridzie, zm. 21 kwietnia 1910 w Redding) – amerykański pisarz pochodzenia szkockiego, satyryk, humorysta, wolnomularz. Do jego najbardziej znanych powieści należą Przygody Tomka Sawyera (1876), Przygody Hucka (1884) i Książę i żebrak (1881)


3. Wskazanie nawiązania Pamiętników do Biblii. (Po przeczytaniu, ćw. 1.):

        a. W jaki sposób tekst nawiązuje do biblii?

        b. Kto opowiada o wydarzeniach w przeczytanym fragmencie? 


4. Omówienie charakterystycznych cech tekstu Marka Twaina. (Po przeczytaniu, ćw. 2.) 

5. Porównanie opisu zdarzeń w dwóch pamiętnikach. (Po przeczytaniu, ćw. 3.) 

6. Wyrażenie opinii o bohaterach na podstawie ich wpisów z pamiętnika. (Po przeczytaniu, ćw. 4. ):

        a. https://learningapps.org/watch?v=pownwfcjj20

        b. Narysujcie tabelkę składającą się z 2 kolumn: EWA / ADAM i dopiszcie do każdego imienia jak najwięcej cech.

        c. Możecie skorzystać z podanych słów: 

upór, gadulstwo, nieśmiałość, brak taktu, pewność siebie, wrażliwość, skromność, swoboda, cierpliwość, grzeczność, tupet, takt, małomówność, tupet, śmiałość, cierpliwość, a następnie zapisali je w tabeli.


7. Rozmowa o sposobie przedstawienia postaci. (Po przeczytaniu, ćw. 5.) 

8. Przeanalizowanie zapisków Ewy. (Po przeczytaniu, ćw. 6., Nowa wiadomość) 

9. Wyjaśnienie słów Adama. (Po przeczytaniu, ćw. 7.) 

10. Debata na temat różnic w postrzeganiu rzeczywistości. (Praca w grupie, ćw. 8.):

        a. Skąd się biorą różnice w naszym postrzeganiu rzeczywistości? 

        b. Wskażcie zdarzenia, które są w różny sposób komentowane przez Adama i Ewę – szukajcie w tekście

        c. Jaki efekt daje opis tych samych wydarzeń z dwóch perspektyw? 


11. Zredagowanie kartki z pamiętnika. (Praca twórcza, ćw. 9.)

12. Aktywne zakończenie:

        a. Sprawdź się: https://wordwall.net/pl/resource/32700518/pami%C4%99tniki-adama-i-ewy


😀 to już wszystko na dzisiaj :) do zobaczenia na następnej lekcji 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

 12.06.2024r.  13.06.2024r.  Temat: Zabawa w powtórki.  1. Na pierwszy ogień:  https://view.genially.com/5ee89c92138cb10d8caf3e9f/interactiv...