20.05.2024r.
Temat: Opowiadanie twórcze na podstawie mitu lub przypowieści.
Cele:
1. Wymyślam inne wersje podanych mitów
1. Wymyślam inne wersje podanych mitów
2. Opracowuję plan wydarzeń współczesnej przypowieści
3. Przypisuję określania bohaterom mitów
4. Układam dialogi z bohaterami przypowieści lub mitów
5. Piszę współczesną wersję opowiadania nawiązującego do przypowieści
4. Układam dialogi z bohaterami przypowieści lub mitów
5. Piszę współczesną wersję opowiadania nawiązującego do przypowieści
1. Aktywne wprowadzenie:
a. Tabelka – wklejka z bohaterami mitów
b. Czym jest opowiadanie twórcze na podstawie mitu lub przypowieści?
Współczesna wersja mitu lub przypowieści to odmiana opowiadania twórczego, które przedstawia przygody przeniesionych w czasy współczesne bohaterów znanych z mitów lub przypowieści. Uwzględnia cechy charakterystyczne gatunku, do którego się odnosi! W tym opowiadaniu możesz dopisać dalszy ciąg przygód bohaterów, stworzyć inną wersję wydarzeń, w których uczestniczył lub opisać losy postaci w czasach współczesnych – pamiętaj jednak, że musisz zachować oryginalne imiona oraz cechy pierwowzorów.
c. Przypomnijcie cechy mitu i przypowieści?
d. Jakie powinny być cechy współczesnej wersji tych gatunków?
2. Przeanalizowanie informacji o komponowaniu opowiadania na podstawie mitu lub przypowieści. (Jak napisać opowiadanie twórcze na podstawie mitu lub przypowieści?):
a. Wklejka – instrukcja
1. Wykorzystaj mit lub przypowieść w sposób twórczy - wymyśl nową historię i przenieś ją w czasy współczesne. Zadbaj jednak o to, by Twoje opowiadanie nawiązywało do podstawowego utworu - np. zachowaj główne cechy bohaterów.
2. Opisuj wydarzenia chronologicznie (zgodnie z następstwem czasu) lub z wykorzystaniem retrospekcji.
3. Zachowaj związek przyczynowo - skutkowy między wydarzeniami (muszą one wynikać jedno z drugiego) - posługuj się wyrazami, które sygnalizują ich kolejność (np. najpierw, potem).
4. Konsekwentnie prowadź narrację - pisz albo w 1. osobie (np. Wyskoczyłem na brzeg i zajrzałem do szałasu), albo w 3. osobie (Ikar wyskoczył na brzeg i zajrzał do szałasu).
5. Stosuj dużo czasowników - dynamizują one akcję.
6. Buduj krótkie zdania, jeśli chcesz oddać szybkie tempo wydarzeń
7. Wprowadzaj wyrazy, które sygnalizują zwroty akcji (np. wtem, nagle).
8. Zadbaj o wyraźne zakończenie wypracowania - np. sformułuj puentę.
9. Jeśli wprowadzasz dialogi, każdą wypowiedź zapisz od nowego akapitu i od myślnika.
3. Zapoznanie się z treścią i konstrukcją wzorcowego opowiadania twórczego. (Opowiadanie twórcze)
4. Tworzenie określeń do podanych postaci mitologicznych. (Czas na ćwiczenia, ćw. 1.)
5. Opis pracy Heraklesa – bohatera gry komputerowej. (Czas na ćwiczenia, ćw. 2.):
a. Przypominajka – zdjęcie 12 prac
4. Tworzenie określeń do podanych postaci mitologicznych. (Czas na ćwiczenia, ćw. 1.)
5. Opis pracy Heraklesa – bohatera gry komputerowej. (Czas na ćwiczenia, ćw. 2.):
a. Przypominajka – zdjęcie 12 prac
6. Wymyślanie innych wersji podanych mitów. (Czas na ćwiczenia, ćw. 3.):
a. Co by było, gdyby Syzyf zrozumiał, że popełnił błąd, strącając Tanatosa do lochu?
b. Co by się stało, gdyby Demeter nie odnalazła córki?
7. Układanie dialogu z Prometeuszem do przeprowadzenia w czasach współczesnych. (Czas na ćwiczenia, ćw. 4.)
8. Zapisanie przypuszczalnej rozmowy między pannami nierozsądnymi. (Czas na ćwiczenia, ćw. 5.)
9. Zaproponowanie zajęć dla bohaterów przypowieści o talentach. (Czas na ćwiczenia, ćw. 6.)
10. Opracowanie planu wydarzeń współczesnej przypowieści o pannach roztropnych i nierozsądnych. (Czas na ćwiczenia, ćw. 7.)
11. Pisanie współczesnej wersji przypowieści o miłosiernym Samarytaninie. (Czas na ćwiczenia, ćw. 8.):
• Miejsce i czas: pasaż wielkiej galerii handlowej, późne popołudnie
• Nawiązanie do przypowieści: skulony mężczyzna na ławce, w obszarpanym ubraniu, o zarośniętej, wychudzonej twarzy, jego oczy wyrażają prośbę; wokół tłum ludzi z torbami zakupowymi, niektórzy obojętnie mijają bezdomnego, inni patrzą z pogardą; nagle para młodych ludzi zatrzymuje się obok mężczyzny, obydwoje są poruszeni
• Zapis dialogu: dziewczyna rozmowa z bezdomnym o jego stanie zdrowia, samopoczuciu i potrzebach
• Zwrot akcji: obydwoje postanawiają pomóc – młody człowiek idzie do baru po posiłek
• Zakończenie: mężczyzna dziękuje darczyńcom, młodzi żegnają się z bezdomnym
12. Przygotowanie wpisu na blogu w imieniu Persefony. (Czas na ćwiczenia, ćw. 9.)
😀 to już wszystko na dzisiaj :) do zobaczenia na następnej lekcji
a. Co by było, gdyby Syzyf zrozumiał, że popełnił błąd, strącając Tanatosa do lochu?
b. Co by się stało, gdyby Demeter nie odnalazła córki?
7. Układanie dialogu z Prometeuszem do przeprowadzenia w czasach współczesnych. (Czas na ćwiczenia, ćw. 4.)
8. Zapisanie przypuszczalnej rozmowy między pannami nierozsądnymi. (Czas na ćwiczenia, ćw. 5.)
9. Zaproponowanie zajęć dla bohaterów przypowieści o talentach. (Czas na ćwiczenia, ćw. 6.)
10. Opracowanie planu wydarzeń współczesnej przypowieści o pannach roztropnych i nierozsądnych. (Czas na ćwiczenia, ćw. 7.)
11. Pisanie współczesnej wersji przypowieści o miłosiernym Samarytaninie. (Czas na ćwiczenia, ćw. 8.):
• Miejsce i czas: pasaż wielkiej galerii handlowej, późne popołudnie
• Nawiązanie do przypowieści: skulony mężczyzna na ławce, w obszarpanym ubraniu, o zarośniętej, wychudzonej twarzy, jego oczy wyrażają prośbę; wokół tłum ludzi z torbami zakupowymi, niektórzy obojętnie mijają bezdomnego, inni patrzą z pogardą; nagle para młodych ludzi zatrzymuje się obok mężczyzny, obydwoje są poruszeni
• Zapis dialogu: dziewczyna rozmowa z bezdomnym o jego stanie zdrowia, samopoczuciu i potrzebach
• Zwrot akcji: obydwoje postanawiają pomóc – młody człowiek idzie do baru po posiłek
• Zakończenie: mężczyzna dziękuje darczyńcom, młodzi żegnają się z bezdomnym
12. Przygotowanie wpisu na blogu w imieniu Persefony. (Czas na ćwiczenia, ćw. 9.)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz