18.10.2023r.
Temat: Dzieciństwo wobec dorosłości.
Podręcznik s. 64-65 👀
Cele:
1. Wyszukuję w wierszu przenośnie i objaśniam ich znaczenie
2. Określam, kim jest podmiot liryczny, do kogo adresuje utwór i jakie są jego intencje
3. Interpretuję tytuł i tematykę utworu
4. Porównuję własne spostrzeżenia z przemyśleniami zawartymi w wierszu
5. Określam nastrój dzieła
1. Aktywne wprowadzenie:
a. Zapiszcie w zeszycie hasła „dzieciństwo” i „dorosłość”, a następnie dopiszcie do nich swoje skojarzenia
2. Odczytanie wiersza Józefa Barana *** (Córkom).
3. 👉Ustalenie, kim jest podmiot liryczny i adresat wiersza. (Po przeczytaniu, ćw. 1)
4. 👉Objaśnienie znaczeń przenośni użytych w utworze (Po przeczytaniu, ćw. 2., 3.)
5. 👉Rozmowa o różnicach pomiędzy dzieciństwem a dorosłością (Po przeczytaniu, ćw. 4.‒6.):
a. Co przyjemnego, a co trudnego jest w byciu dzieckiem?
b. Co mogą robić dzieci, a czego już raczej nie robią dorośli?
c. O czym nie wiemy, kiedy jesteśmy dziećmi?
d. Czego podmiot liryczny życzy swoim córkom?
e. Kto z Was chciałby już teraz być dorosłym? Dlaczego?
f. Jakich rzeczy dzieci zazdroszczą dorosłym?
g. Jak rozumie ostatnia strofę wiersza – czy ma wymowę optymistyczną, czy jest raczej ostrzeżeniem?
h. Dlaczego rodzice czasem boją się o swoje dzieci? Czy słusznie zabraniają im wielu rzeczy? Czego zabraniają Wam Wasi rodzice?
6. 👉Dyskusja na temat dobrych stron bycia dzieckiem i zalet bycia dorosłym (Praca twórcza, ćw.7.)
7. Aktywne zakończenie:
a. Spójrzcie na zdania i spróbujcie je dokończyć w zeszycie:
1. „Uświadomiłem sobie dziś, że…”
2. „Zaczynam się zastanawiać nad…”
3. „Teraz zrozumiałam/em, że …”
😀 to już wszystko na dzisiaj :) do zobaczenia na następnej lekcji
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz