środa, 11 października 2023

 12.10.2023r.  


Temat: Poetycki obraz jesieni.


Podręcznik s. 60-61 👀


Cele:

1. Opisuję sytuację liryczną przedstawioną w utworze

2. Wyszukuję środki poetyckie zawarte w wierszu i omawiam ich funkcje

3. Interpretuję tytuł, określam tematykę utworu i wyodrębniam obrazy poetyckie

4. Dzielę się wrażeniami z wiersza

5. Określam nastrój wiersza

6. Wykonuję ilustrację do wiersza


1. Aktywne wprowadzenie:

        a. Posłuchajcie fragmenty opery Antonio Vivaldiego „Jesień” i przyjrzyjcie się fotografiom – zapiszcie w zeszycie, w trakcie słuchania, Wasze skojarzenia z jesienią:  https://www.youtube.com/watch?v=5jJvvGqdPVk


2. Wzorcowe odczytanie wiersza Tadeusza Różewicza Bursztynowy ptaszek

3. Podzielenie się wrażeniami, jakie wywołuje wiersz. 

4. Analiza utworu  (Po przeczytaniu, ćw. 1, ćw. 4.): 

        a. opis sytuacji lirycznej przedstawionej w utworze, 

        b. omówienie budowy wiersza:

            1. Z ilu strof składa się wiersz? 

            2. Ile wersów jest w każdej ze strof?

            3. Czy liczba sylab w wersach jest regularna? 

            4. Czy występują w wierszu rymy?

        c. omówienie środków poetyckich użytych w utworze, 

       

5. Interpretacja tytułu i tematyki wiersza (Po przeczytaniu, ćw. 2., 3., 5.):

        a. Określenie nastroju w kolejnych strofach 

        b. Zastanówcie się, do jakich faz ludzkiego życia można porównać trzy kolejne ptaszki? 

        c. Zapiszcie swoje propozycje w zeszycie: 

ptaszek bursztynowy - …. ; 

ptaszek rubinowy - …. ; 

ptaszek lazurowy - ….


        d. Jaki środek poetycki został zaproponowany przez poetę? 

        e. Czym są krople ukazane w każdej ze strof? 

        f. Co powtarza się w wypowiedziach podmiotu lirycznego? Jak myślicie, czemu służy ta powtarzalność? Jakim środkiem poetyckim została wyrażona? 

        g. Zapiszcie w zeszycie definicję anafory 

        h. Odnajdźcie w wierszu jak najwięcej epitetów. Zapiszcie je w zeszycie. 


6. Rozmowa o uczuciach wywoływanych przez jesień. (Po przeczytaniu, ćw. 6.) 

        a. Jakie uczucia wzbudza w Was jesień? Nazwijcie te emocje i spróbujcie wyjaśnić, dlaczego właśnie w taki sposób reagujecie na jesienną porę. 


7. Praca twórcza, ćw. 7:

        a. Wysłuchajcie utworu Skaldów i Łucji Prus: https://www.youtube.com/watch?v=Cm5qCivnjGY&t=69s

        b. Słuchając utworu wykonajcie w zeszycie ilustrację do wybranej zwrotki utworu 


😀 to już wszystko na dzisiaj :) do zobaczenia na następnej lekcji 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

 12.06.2024r.  13.06.2024r.  Temat: Zabawa w powtórki.  1. Na pierwszy ogień:  https://view.genially.com/5ee89c92138cb10d8caf3e9f/interactiv...