12.10.2023r.
Temat: Poetycki obraz jesieni.
Podręcznik s. 60-61 👀
Cele:
1. Opisuję sytuację liryczną przedstawioną w utworze
2. Wyszukuję środki poetyckie zawarte w wierszu i omawiam ich funkcje
3. Interpretuję tytuł, określam tematykę utworu i wyodrębniam obrazy poetyckie
4. Dzielę się wrażeniami z wiersza
5. Określam nastrój wiersza
6. Wykonuję ilustrację do wiersza
1. Aktywne wprowadzenie:
a. Posłuchajcie fragmenty opery Antonio Vivaldiego „Jesień” i przyjrzyjcie się fotografiom – zapiszcie w zeszycie, w trakcie słuchania, Wasze skojarzenia z jesienią: https://www.youtube.com/watch?v=5jJvvGqdPVk
2. Wzorcowe odczytanie wiersza Tadeusza Różewicza Bursztynowy ptaszek.
3. Podzielenie się wrażeniami, jakie wywołuje wiersz.
4. Analiza utworu (Po przeczytaniu, ćw. 1, ćw. 4.):
a. opis sytuacji lirycznej przedstawionej w utworze,
b. omówienie budowy wiersza:
1. Z ilu strof składa się wiersz?
2. Ile wersów jest w każdej ze strof?
3. Czy liczba sylab w wersach jest regularna?
4. Czy występują w wierszu rymy?
c. omówienie środków poetyckich użytych w utworze,
5. Interpretacja tytułu i tematyki wiersza (Po przeczytaniu, ćw. 2., 3., 5.):
a. Określenie nastroju w kolejnych strofach
b. Zastanówcie się, do jakich faz ludzkiego życia można porównać trzy kolejne ptaszki?
c. Zapiszcie swoje propozycje w zeszycie:
ptaszek bursztynowy - …. ;
ptaszek rubinowy - …. ;
ptaszek lazurowy - ….
d. Jaki środek poetycki został zaproponowany przez poetę?
e. Czym są krople ukazane w każdej ze strof?
f. Co powtarza się w wypowiedziach podmiotu lirycznego? Jak myślicie, czemu służy ta powtarzalność? Jakim środkiem poetyckim została wyrażona?
g. Zapiszcie w zeszycie definicję anafory
h. Odnajdźcie w wierszu jak najwięcej epitetów. Zapiszcie je w zeszycie.
6. Rozmowa o uczuciach wywoływanych przez jesień. (Po przeczytaniu, ćw. 6.)
a. Jakie uczucia wzbudza w Was jesień? Nazwijcie te emocje i spróbujcie wyjaśnić, dlaczego właśnie w taki sposób reagujecie na jesienną porę.
7. Praca twórcza, ćw. 7:
a. Wysłuchajcie utworu Skaldów i Łucji Prus: https://www.youtube.com/watch?v=Cm5qCivnjGY&t=69s
b. Słuchając utworu wykonajcie w zeszycie ilustrację do wybranej zwrotki utworu
😀 to już wszystko na dzisiaj :) do zobaczenia na następnej lekcji
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz