środa, 22 maja 2024

 23.05.2024r. 


Temat: O wielkiej sile miłości.


Podręcznik s. 260-263


Cele:

1. Przypominam postaci występujące w poznanych mitach

2. Układam plan wydarzeń 

3. Rozmawiam o uczuciach i emocjach bohatera 

4. Określam główną myśl zawartą w micie 

5. Wyrażam opinię o znaczeniu muzyki w życiu ludzi 

6. Charakteryzuję rzeźbę 

7. Redaguję list do Orfeusza 

8. Czytam mit ze zrozumieniem 


1. Aktywne wprowadzenie:

        a. Zapiszcie w zeszycie własną definicję miłości. 


2. Wynotowanie z mitu o Orfeuszu i Eurydyce postaci występujących w innych mitach. (Po przeczytaniu, ćw. 1.):

        a. Zanotujcie w zeszycie imiona postaci znanych Wam z innych mitów.

        b. Sprawdźcie, czy dobrze zapisaliście:



        c. UWAGA! Ważna postać:

Orfeusz jest niezwykle ważną postacią nie tylko w greckiej mitologii, ale też w całej kulturze europejskiej. Opowieść o mitycznym śpiewaku zainspirowała tak wielu twórców, że aż do dziś powstają dzieła sztuki nawiązujące do tej postaci. Kim zatem był legendarny Orfeusz?

Nie można jednoznacznie powiedzieć, czy była to postać historyczna czy też legendarna.  Według niektórych autorów Orfeusz brał udział w wyprawie Argonautów, która miałaby mieć miejsce w XII w. p.n.e. Trudno również jednoznacznie wskazać, kim byli jego rodzice. Najpopularniejsza jest wersja, że był on synem samego Apollina i muzy Kalliope. To tłumaczyłoby powszechne przekonanie o niezwykłym talencie Orfeusza – śpiewał i grał on na lirze tak pięknie, że sama przyroda i wszystkie żywe stworzenia chciały słuchać jego niezwykłych melodii. W czasie wspomnianej wyprawy Argonautów bohaterowie musieli przepłynąć koło wyspy syren, które zwabiały podróżnych swoim śpiewem, a następnie zabijały żeglarzy. Dzięki Orfeuszowi, który grał na lirze, udało się Grekom bezpiecznie przepłynąć obok wyspy. Pieśniarz ten znany był powszechnie jako król jednej z greckich krain – Tracji.


        d. Rola liry 






3. Ułożenie planu wydarzeń. (Po przeczytaniu, ćw. 2.):

        a. https://wordwall.net/pl/resource/12583486/polski/mit-o-orfeuszu-i-eurydyce-plan-wydarze%C5%84


4. Określenie uczuć Orfeusza po śmierci żony. (Po przeczytaniu, ćw. 3.) 

5. Wskazanie przyczyny niedotrzymania umowy przez bohatera. (Po przeczytaniu, ćw. 4.):

        a. Zwycięzca czy przegrany? https://learningapps.org/watch?v=powaewt2n21


6. Określenie głównej myśli zawartej w opowieści. (Po przeczytaniu, ćw. 5.):

        a. Z jakiego powodu Orfeusz cierpiał? 

        b. Czym groziło zejście do Tartaru? 

        c. Dlaczego Orfeusz zdecydował się zejść do Królestwa Hadesa? 

        d. Co skłoniło boga podziemi do oddania nimfy Orfeuszowi?

        e. Dlaczego bohater obejrzał się za siebie? Jakie emocje nim kierowały?

        f. Dokończcie zdania:

Mit o Orfeuszu i Eurydyce to historia o... 

W imię miłości Orfeusz... 

Opowieść uczy, że najważniejszą wartością w życiu... 


7. Omówienie sytuacji przedstawionej w rzeźbie Augusta Rodina. (Po przeczytaniu, ćw. 6.) 

8. Przygotowanie argumentów uzasadniających niezwykłą moc muzyki. (Po przeczytaniu, ćw. 7.) 

9. Wyrażenie opinii o roli sztuki w łagodzeniu cierpienia. (Po przeczytaniu, ćw. 8.) 

 10. Redagowanie listu do Orfeusza. (Po przeczytaniu, ćw. 9.) 

 11. Ustalenie rodzaju muzyki podczas koncertu Muzyka łączy pokolenia. (Praca w grupie, ćw. 10.):

        a. Wysłuchajcie utworu: https://www.youtube.com/watch?v=8Okcd21d5tg&t=7s

        b. Kilka o wyjątkowym instrumencie: https://pl.wikipedia.org/wiki/Lira 

            dźwięk liry: https://youtu.be/0noh0ofg_Z8


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

 12.06.2024r.  13.06.2024r.  Temat: Zabawa w powtórki.  1. Na pierwszy ogień:  https://view.genially.com/5ee89c92138cb10d8caf3e9f/interactiv...