18.12.2023r.
19.12.2023r.
Temat: Jaką funkcję pełnią wykrzyknik i partykuła?
Podręcznik s. 136-138 👀
Ćwiczenia do języka polskiego s. 37-40
Cele:
1. Wyszukuję informacje wyrażone wprost i pośrednio
2. Rozpoznaję partykuły i wykrzykniki
3. Odróżniam części mowy odmienne od nieodmiennych
4. Uczestniczę w rozmowie na zadany temat
5. Dokonuję selekcji informacji
6. Redaguję notatki
7. Doskonalę różne formy zapisywania informacji
1. Aktywne wprowadzenie:
a. Spójrzcie na zdania:
Pierwsze słowo małej Ewy brzmiało chyba „oj”. Ach, trudno zapomnieć jej radość.
b. Jakie części mowy występują w obu zdaniach? Które z nich są nieodmienne, a które odmienne?
2. Zapoznanie się z informacjami dotyczącymi wykrzyknika. (Nowa wiadomość, s. 136)
3. Określenie funkcji wykrzyknika:
a. Stwórzcie w zeszycie mapę myśli dotyczącą funkcji wykrzyknika
b. Spójrzcie na przykłady zastosowania wykrzykników i spróbujcie określić, w jakim celu je zastosowano:
Bęc, bęc, bęc, już jeden leci!
Pac, pac, pac, już drugi spadł!
Uff, jak gorąco!
Kici, kici, kotku, gdzie jesteś?
4. Tworzenie zdań z zastosowaniem wykrzykników we wskazanych funkcjach. (Czas na ćwiczenia, ćw. 1.‒3.):
a. Sprawdź, ile zapamiętałeś: https://wordwall.net/pl/resource/14513968/polski/wykrzyknik
5. Obserwacja i opis nieznanej części mowy – partykuły. (Czas na ćwiczenia, ćw. 4.):
a. Spójrzcie na zdania:
Przeczytaj tę książkę.
Chyba przeczytasz tę książkę.
Może przeczytasz tę książkę?
Przeczytajże tę książkę.
Czy przeczytasz tę książkę?
Przeczytałabyś tę książkę.
Przeczytaj no tę książkę.
Pyta, jaką informację zawiera zdanie w kolumnie
b. Jaką informację zawiera pierwsze zdanie?
c. W jakich sytuacjach można by wypowiedzieć kolejne zdania?
d. Za pomocą jakich wyrazów wprowadzono nowe informacje?
6. Poznanie funkcji partykuły. (Nowa wiadomość, s. 137):
a. Sprawdź się: https://wordwall.net/pl/resource/13447303/polski/partyku%c5%82a
7. Tworzenie zdań z zastosowaniem partykuł we wskazanych funkcjach porównywanie informacji, jakie niosą. (Czas na ćwiczenia, ćw. 5.‒8.):
a. Sprawdź się: https://wordwall.net/pl/resource/1045227/partyku%C5%82a
8. Czas na ćwiczenia – „Ćwiczenia do języka polskiego” s. 37-40, ćw. 1-8
9. Podsumowanie wiadomości zdobytych na lekcji:
a. Sprawdź się: https://wordwall.net/pl/resource/10945692/polski/partyku%c5%82a-i-wykrzyknik
b. https://wordwall.net/pl/resource/13111800/polski/wykrzyknik-i-partyku%c5%82a
c. https://wordwall.net/pl/resource/9426851/wykrzyknik-i-partyku%C5%82a-grupa-iii
d. Jeśli chcesz poćwiczyć w domu: https://wordwall.net/pl/resource/1010623/polski/o-widz%c4%99-wykrzyknik
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz