niedziela, 17 grudnia 2023

18.12.2023r.

19.12.2023r. 


Temat: Jaką funkcję pełnią wykrzyknik i partykuła?


Podręcznik s. 136-138 👀

Ćwiczenia do języka polskiego s. 37-40


Cele:

1. Wyszukuję informacje wyrażone wprost i pośrednio

2. Rozpoznaję partykuły i wykrzykniki

3. Odróżniam części mowy odmienne od nieodmiennych

4. Uczestniczę w rozmowie na zadany temat

5. Dokonuję selekcji informacji 

6. Redaguję notatki

7. Doskonalę różne formy zapisywania informacji 


1. Aktywne wprowadzenie:

        a. Spójrzcie na zdania:


Pierwsze słowo małej Ewy brzmiało chyba „oj”. Ach, trudno zapomnieć jej radość.


        b. Jakie części mowy występują w obu zdaniach? Które z nich są nieodmienne, a które odmienne? 


2. Zapoznanie się z informacjami dotyczącymi wykrzyknika. (Nowa wiadomość, s. 136)

3. Określenie funkcji wykrzyknika:

        a. Stwórzcie w zeszycie mapę myśli dotyczącą funkcji wykrzyknika 

        b. Spójrzcie na przykłady zastosowania wykrzykników i spróbujcie określić, w jakim celu je zastosowano:


Bęc, bęc, bęc, już jeden leci!

Pac, pac, pac, już drugi spadł!


Uff, jak gorąco!


Kici, kici, kotku, gdzie jesteś?


4. Tworzenie zdań z zastosowaniem wykrzykników we wskazanych funkcjach. (Czas na ćwiczenia, ćw. 1.‒3.):

        a. Sprawdź, ile zapamiętałeś: https://wordwall.net/pl/resource/14513968/polski/wykrzyknik


5. Obserwacja i opis nieznanej części mowy – partykuły. (Czas na ćwiczenia, ćw. 4.):

        a. Spójrzcie na zdania:


Przeczytaj tę książkę.


Chyba przeczytasz tę książkę.

Może przeczytasz tę książkę?

Przeczytajże tę książkę.

Czy przeczytasz tę książkę?

Przeczytałabyś tę książkę.

Przeczytaj no tę książkę.

Pyta, jaką informację zawiera zdanie w kolumnie


        b. Jaką informację zawiera pierwsze zdanie?

        c. W jakich sytuacjach można by wypowiedzieć kolejne zdania? 

        d. Za pomocą jakich wyrazów wprowadzono nowe informacje? 


6. Poznanie funkcji partykuły. (Nowa wiadomość, s. 137):

        a. Sprawdź się: https://wordwall.net/pl/resource/13447303/polski/partyku%c5%82a


7. Tworzenie zdań z zastosowaniem partykuł we wskazanych funkcjach porównywanie informacji, jakie niosą. (Czas na ćwiczenia, ćw. 5.‒8.):

        a. Sprawdź się: https://wordwall.net/pl/resource/1045227/partyku%C5%82a


8. Czas na ćwiczenia – „Ćwiczenia do języka polskiego” s. 37-40, ćw. 1-8

9. Podsumowanie wiadomości zdobytych na lekcji:

        a. Sprawdź się: https://wordwall.net/pl/resource/10945692/polski/partyku%c5%82a-i-wykrzyknik

        b. https://wordwall.net/pl/resource/13111800/polski/wykrzyknik-i-partyku%c5%82a

        c.  https://wordwall.net/pl/resource/9426851/wykrzyknik-i-partyku%C5%82a-grupa-iii

        d. Jeśli chcesz poćwiczyć w domu: https://wordwall.net/pl/resource/1010623/polski/o-widz%c4%99-wykrzyknik


😀 to już wszystko na dzisiaj :) do zobaczenia na następnej lekcji 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

 12.06.2024r.  13.06.2024r.  Temat: Zabawa w powtórki.  1. Na pierwszy ogień:  https://view.genially.com/5ee89c92138cb10d8caf3e9f/interactiv...