14.12.2023r.
Temat: Relacje międzyludzkie w krzywym zwierciadle.
Podręcznik s. 113-114 👀
Cele:
1. Omawiam elementy świata przedstawionego w bajce Jana Brzechwy
2. Rozpoznaję cechy bajki
3. Opowiadam o wydarzeniach ukazanych w utworze
4. Odróżniam dialog od monologu
5. Charakteryzuję bohaterów
6. Przedstawiam własne rozumienie utworu
7. Rozpoznaję synonimy
8. Odróżniam informacje o faktach od opinii
1. Aktywne wprowadzenie:
a. Zabawy mnemotechniczne: wypiszcie z wiersza wszystkie wyrazy zawierające „ó”
b. zapiszcie je w dwóch kolumnach: po jednej stronie wyrazy z „ó” wymiennym, po drugiej stronie wyrazy z „ó” niewymiennym
2. Zapoznanie się utworem Jana Brzechwy Lis i jaskółka .
4. Odtworzenie zdarzeń przedstawionych w bajce.
4. Scharakteryzowanie bohaterów. (Po przeczytaniu, ćw. 1., 2.):
a. Ćwiczenie 2 wykonujemy w zeszycie: narysujcie tabelę z dwóch kolumn – po jednej stronie wypiszcie cechy lisa, po drugiej cechy jaskółki
b. Podkreślcie synonimy takimi samymi kolorami
5. Ustalenie, skąd czerpiemy wiedzę o bohaterach. (Po przeczytaniu, ćw. 4.):
a. Znajdźcie fragmenty bajki, które wypowiada narrator
b. Czy narrator ocenia bohaterów?
c. O czym mówi narrator? A o czym mówią lis i jaskółka?
d. O czym świadczy postawa narratora?
e. Spróbujcie ukuć wniosek – uzupełnijcie i zapiszcie to zdanie w zeszycie:
Wnioski: Cechy bohaterów poznajemy na podstawie... oraz obserwując..., o których mówi...
6. Rozmowa o przesłaniu utworu. (Po przeczytaniu, ćw. 3.)
7. Porównanie bajek autorstwa Krasickiego i Brzechwy:
a. Spójrzcie na tekst bajki „Kruk i lis” autorstwa Krasickiego: https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/kruk-i-lis-bajki-nowe.html
b. Zastanówcie się nad cechami charakteru bohaterów bajki Krasickiego: https://wordwall.net/pl/resource/7558826/kruk-i-lis
c. Jakie dostrzegacie podobieństwo między lisem Krasickiego a lisem Brzechwy?
d. Czy w obu bajkach lisowi możemy przypisać te same cechy?
8. Ćwiczenie przygotowujące do dyskusji (formułowanie i uzasadnianie argumentów). (Praca w grupie, ćw. 6.)
9. Układanie tytułów artykułu. (Praca twórcza, ćw. 7.)
10. 💥💥Zadanie pracy domowej dla chętnych. (Praca twórcza, ćw. 8.):
a. To zadanie dla chętnych na ocenę! Termin: 18.01.2024r.
😀 to już wszystko na dzisiaj :) do zobaczenia na następnej lekcji
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz