6.11.2023r.
Temat: Na tropie zagadek z Szatanem – „Szatan z siódmej klasy” jako powieść detektywistyczna.
1. Poznajemy gatunek literacki – powieść detektywistyczna/kryminalna
a. Wklejka - powieść detektywistyczna
b. Jakie są cechy gatunkowe powieści detektywistycznej?
1. głównym bohaterem jest najczęściej osoba, która analizuje i przeprowadza śledztwo, a w swojej pracy posługuje się metodą dedukcji.
2. w powieści występuje odwrócony porządek fabuły, sięganie do wydarzeń z przeszłości, liczne retrospekcje, na końcu czytelnik dowiaduje się, co stało się wcześniej;
3. największy nacisk w utworze kładzie się na śledztwo, a mniejszy na zbrodnię;
4. autor opisuje historię w ten sposób, by zaciekawić czytelnika, a równocześnie trzymać go w ciągłym napięciu.
5. nastrój utworu jest tajemniczy, zagadkowy, niekiedy mroczny.
2. Czy „Szatan z siódmej klasy” jest powieścią detektywistyczną? Uzasadnijcie.
a. Zastanówcie się, jakie 3 elementy typowe dla powieści detektywistycznej zawiera nasza lektura?
a. OFIARA
b. DETEKTYW
c. PRZESTĘPSTWO
b. Jakie zagadki rozwiązał Adaś?
c. Karta pracy – powieść detektywistyczna wg Sylwii Oszczyk
3. „Szatan z siódmej klasy” jako powieść wielowątkowa:
a. Jakie wątki Makuszyński zawarł w swojej powieści? Wypiszcie je w zeszycie.
b. Zapiszcie ważny termin literacki: RETROSPEKCJE – dzięki nim możemy poznać wątek historyczny, sięgać wstecz w fabule.
Retrospekcja to w utworze epickim przywołanie wcześniejszych wydarzeń przez bohatera.
c. Jaki jest cel retrospekcji?
4. Warstwa językowa powieści:
a. Jakim językiem napisana jest powieść?
b. Jakie środki literackie zastosował Makuszyński?
Np. porównania – nietypowe, bardzo plastyczne: ,,Stado mustangów nie rży tak radośnie na widok wody, jak umiała rżeć rozgłośnym śmiechem klasa siódma"
c. Czy powieść jest humorystyczna, komiczna? W jaki sposób Makuszyński opowiada o bohaterach?
np. ,,Pan profesor nie opowiedział równie złośliwie jedynie dlatego, że jadł właśnie kurczę; niewinne to stworzenie posiada tę właściwość, że łagodne za życia, mści się po zgonie w ten sposób, że ni stąd, ni zowąd staje człowiekowi kością w gardle"
d. Czy zauważyliście coś charakterystycznego w sposobie kreślenia narracji? Czy zwróciliście uwagę na nawiązania do literatury polskiej i światowej?
np. [...] czekał na potworne męki albo na krótki, zwarty, treściwy piorun, ten, co ukatrupił niecną Balladynę i wiele innych grzesznych postaci; Jeszcze chwila, a zwada przypomni grube kłótnie królów greckich u Homera"
e. Na podstawie naszych rozważań wypełnijcie kartę pracy – środki poetyckie w lekturze
f. Frazeologizmy związane z lekturą: https://wordwall.net/pl/resource/2155602/polski/frazeologia-przyk%c5%82ady-szatan-z-si%c3%b3dmej-klasy
g. Frazeologia, przysłowia i cytaty w lekturze: https://wordwall.net/pl/resource/936051/polski/frazeologia-przys%c5%82owia-i-cytaty-w-szatanie-z-si%c3%b3dmej
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz